Plán výchovy a péče

Tento dokument vymezuje charakter péče o děti a cíle výchovy dětí v níže identifikované dětské skupině. Dětská skupina vzniká jako pomoc rodičům při slaďování jejich pracovního a rodinného života. Vznik dětské skupiny a její provoz v letech 2019 - 2022 je podpořen z Evropského sociálního fondu (Operační program zaměstnanost). Skupina s kapacitou 22 dětí, která je prakticky provozována v rozdělení do dvou tříd, zaručuje individuální přístup k dětem a rodinnou atmosféru provozu.

Plán výchovy a péče v dětské skupině nabývá v tomto znění účinnosti dne 1. 9. 2020.

 

Označení dětské skupiny: ŽIVÁ školka na Borech

Kapacita: 22 dětí

Číslo projektu: CZ.03.1.51/0.0/0.0/19_111/0014264

Místo poskytování služby: Skupova 2981/4a, 301 00 Plzeň - Jižní Předměstí,  

Oprávněná osoba:  Bc. Dana Lukášová

Datum zahájení provozu: 1. 9. 2020

Poskytovatel, práv. forma: Spolek ŽIVO, spolek

Adresa sídla: K Cihelnám 103/1, Plzeň - Černice, PSČ 326 00

Věk dětí: 1 - 7 let

Provozní doba: 7:00 - 16:30

 

Charakteristika plánu výchovy a péče

Při tvorbě Plánu výchovy a péče a při výchovné a pečující práci myšlenkově navazujeme na dokument  “Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání”, inspirací je nám: 

  • Waldorfská pedagogika a její záměr nahlížet na člověka jako na celistvou bytost. Její systém výchovy vychází z potřeb dítěte. Dítě je bez podmínek přijímáno a je podporováno v rozvoji. Pravidelný rytmus dne, týdne a roku, který ve své opakující se stálosti pomáhá dětem ve vstupu do života.
  • Montessori pedagogika a její snaha o přirozený rozvoj a pomoc dítěti dosáhnout vlastní nezávislosti dle jeho „vnitřního plánu“.
  • Lesní pedagogika nás oslovuje myšlenkou, že děti nepotřebují připravené prostředí a hračky, které mají striktně specifikovaný účel. Její přístup vychází z prožitkového učení s celoročním kontaktem s přírodou.
 

Naše záměry a cíle

Chceme vytvořit pro děti láskyplné prostředí plné domácí atmosféry a pohody. Naším úmyslem je být pro děti průvodci na jejich cestě. Usilujeme o to, aby výchova dětí byla postavena na promyšleném, odborně vedeném, lidském i společensky hodnotném základě.

Naším hlavním cílem je harmonický rozvoj dítěte předškolního věku. Dětem chceme poskytnout co nejširší nabídku tak, aby se dítě rozvíjelo po stránce fyzické i osobnostní.  
Ve výchovném programu chceme dětem poskytnout dostatek času na volnou hru, která v dětech probouzí touhu po poznání světa. Zároveň chceme, aby vše, co s dětmi během dne děláme, bylo pro děti smysluplné a přinášelo jim pevný základ do života.

Pečující osoby svým působením v dětské skupině vytváří režim dne tak, aby respektoval potřeby dětí, umožnil jim dostatek prostoru pro volné hry a zároveň poskytl dětem každodenní oporu a jistotu v opakujících se rituálech, čemuž přispívá i dodržování společně vytvořených pravidel.

Velmi si ceníme spolupráce mezi pečujícími osobami a rodiči. Uvítáme zapojení rodičů do aktivit dětské skupiny. Během školního roku plánujeme několik společných akcí pro rodiče a děti (slavnosti, tvořivé dílny apod.)

​Při tvorbě plánu se opíráme o tyto 3 cíle:

  1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
  2. osvojení základních hodnot, na nichž je postavena naše společnost
  3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

Naše výchovná činnost bude zaměřena na naplnění dílčích cílů v následujících oblastech:

  • Biologická – Dítě a jeho tělo
  • Psychologická – Dítě a jeho psychika
  • Interpersonální – Dítě a ten druhý
  • Sociálně-kulturní – Dítě a společnost
  • Enviromentální – Dítě a svět

Naše konkrétní výchovné cíle jsou:

  • Doplňovat a podporovat rodinnou výchovu
  • Položit základy k celoživotnímu učení dětí a k jejich další životní cestě
  • Umožnit dětem adaptaci na prostředí mimo rodinu a větší kolektiv dětí
  • Navazovat a rozvíjet první vztahy s vrstevníky, naučit děti porozumění a respektu
  • Vést děti k samostatnosti, k hygienickým návykům a sebeobsluze

Podmínky pro výchovu v ŽIVÉ školce na Borech

Věcné podmínky

  • Snažíme se o vhodné prostorové uspořádání, které vyhovuje dětem, ale i nejrůznějším skupinovým i individuálním činnostem. Veškeré vybavení i hygienické zázemí (umývárny, toalety) jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, odpovídají počtu dětí a splňují zákonné předpisy.
  • Snažíme se o to, aby veškeré vybavení bylo estetické a vytvářelo domáckou a přívětivou atmosféru. Hračky a veškerý didaktický materiál je vybírán s přihlédnutím k věku dětí a jejich potřebám. Veškeré vybavení bude průběžně doplňováno.
  • V těsné blízkosti budovy, kde je provozována dětská skupina, je veřejné oplocené hřiště provozované ÚMO Plzeň 3, s herními prvky a velkým pískovištěm. Celý prostor tvoří krásný vnitroblok mezi bytovou výstavbou, který je možno využívat k pobytu dětí venku. Součástí vnitrobloku je i betonové hřiště na míčové hry. V docházkové vzdálenosti je rovněž Borský park (rozloha 42 ha).

Životospráva

  • Snažíme se o co nejpestřejší nabídku potravin a jídel. Chceme se opírat o zásady zdravého (racionálního) stravování.
  • Během dne mají děti k dispozici krájenou zeleninu a ovoce.
  • Děti mají po celý den k dispozici dostatek tekutin podle svého výběru (neslazený čaj, mléko, voda).
  • Upřednostňujeme celozrnné a žitné pečivo, lokální a sezónní potraviny.
  • Solíme minimálně, sladíme medem, sirupy nebo tmavým cukrem.
  • Jsme otevřeni všem variantám stravovacích omezení, alergií nebo preferencí v rodině.
  • Je nepřípustné násilně nutit děti do jídla.
  • Při chodu dětské skupiny chceme zajistit pravidelný denní režim a řád, který bude natolik flexibilní, aby se přizpůsobil potřebám a aktuální situaci. Respektujeme individuální potřeby dětí.
  • Dětem s nižší potřebou spánku budou nabízeny jiné klidové aktivity.
  • Děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku. Za vhodných podmínek se venku bude odehrávat i hlavní činnost dne. 

Psychosociální podmínky

  • Naším cílem je vytvořit takové prostředí dětské skupiny, kde se děti i dospělí cítí dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. Pečující osoby jednají nenásilně, přirozeně a citlivě. Snaží se o navození pocitu pohody a klidu.
  • Respektujeme potřeby dětí, vývojové i individuální, reagujeme na ně a pomáháme v jejich uspokojování.
  • Děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich nebude znevýhodňováno ani zvýhodňováno. Jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné.
  • Pečující osoby i děti mají za povinnost dodržovat řád a pravidla soužití. Dětem chceme jít příkladem nejen svým chováním, ale i vzájemným respektováním. Doufáme, že se pro děti stane dětská skupina „kamarádským společenstvím“, v němž budou rády trávit čas.
  • Naše komunikace s dětmi je vstřícná, empatická a naslouchající. Snažíme se o podporující pedagogický styl. Ve všech vztazích podporujeme toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, důvěru, vzájemnou pomoc a podporu.
  • Veškeré činnosti jsou dětem nabízeny a je počítáno s jejich aktivním zapojením. Děti se můžou sami rozhodnout, zda se zapojí či nikoliv. Nucení a manipulace s dětmi je nepřípustná.
  • Pečující osoba děti vhodnou formou motivuje a podporuje v činnostech a samostatných projevech a pokusech.
  • Každé nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí. 

Organizace

  • V dětské skupině je nastavený pravidelný denní rytmus a řád, který je ale dostatečně pružný a umožňuje reagovat na možnosti dětí a jejich aktuální potřeby.
  • V denním rytmu se pravidelně střídají řízené aktivity a volná hra.
  • Pečující osoby se během dne plně věnují dětem a jejich výchově.
  • Děti jsou připravenými aktivitami podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování. Pokud to děti potřebují, mají možnost se uchýlit do klidného koutku a neúčastnit se společných aktivit.
  • Při plánování činností vycházíme z potřeb a zájmů dětí. Snažíme se vyhovět individuálním výchovným potřebám a možnostem dětí. Pravidelně provádíme pedagogickou diagnostiku a evaluaci, která nám umožňuje každé dítě poznat do hloubky a lépe reagovat na jeho potřeby a zájmy.

Personální zajištění

  • Všechny pečující osoby mají předepsanou odbornou kvalifikaci a dále se pravidelně sebevzdělávají.
  • Směny pečujících osob jsou plánovány tak, aby byla vždy zajištěna optimální péče o děti.  

Spoluúčast rodičů

  • Usilujeme o to, aby mezi rodiči a zaměstnanci panovala důvěra, otevřenost a partnerský vztah.
  • Budeme velmi rádi, pokud se rodiče budou podílet na dění v dětské skupině a budou se účastnit programů a mimořádných akcí pořádaných dětskou skupinou a RC Na Schodech.
  • Pravidelně informujeme rodiče o dění v dětské skupině prostřednictvím našich webových stránek, Facebooku a mailové komunikace. V prostorách DS jsou na dostupných místech informační nástěnky. Rodiče, pokud projeví zájem, se mohou spolupodílet na utváření programu DS.
  • Pravidelně budeme informovat rodiče o prospívání jejich dětí o jeho pokrocích a rozvoji.
  • Jsme si vědomi citlivosti svěřených údajů a ochrany soukromí každé rodiny.
 

V Plzni dne 16. 6. 2020, Dana Lukášová